Het werk van de kinderen wordt elke dag beoordeeld en geobserveerd. Ook toetsen de leerkrachten regelmatig aan de hand van de methodes hoe de vorderingen van de kinderen zijn. Hoe vaak er wordt getoetst hangt af van het vakgebied.

Leerling in Beeld

Daarnaast gebruiken we twee keer per jaar methoden overstijgende toetsen. Deze zogenaamde Leerling in Beeld toetsen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem.
We nemen jaarlijks de volgende Leerling in Beeld toetsen af:

  • Taalverzorging
  • Technisch- en begrijpend lezen.
  • Rekenen en wiskunde.
  • Woordenschat

De resultaten van de toetsen geven ons extra inzicht in de ontwikkeling van de kinderen en worden tevens gebruikt voor de evaluatie van ons onderwijs.

In groep acht wordt de IEP-doorstroomtoets afgenomen.

Observatiesysteem groep 1 en 2

In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het observatiesysteem Bosos. De leerkracht observeert regelmatig en houdt in Bosos bij hoe een kind zich op allerlei gebieden ontwikkelt.

Als blijkt dat de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht, zal de leerkracht onderzoeken waardoor dit komt. Vervolgens wordt gekeken of het wenselijk en mogelijk is maatregelen te treffen om de ontwikkeling te bevorderen. Vaak kan dit spelenderwijs. Indien noodzakelijk kan de leerkracht ook met een groepje kinderen of met één kind apart extra oefenen. Ook de sociaal- emotionele ontwikkeling wordt op deze wijze gevolgd.

Daarnaast worden de leerlingen in groep 2 gescreend a.d.h.v. het dyslexieprotocol.